Hertenvlees is gezond!

8 november 2019
Hertenvlees is gezond

De reden dat veel mensen de culinaire mogelijkheden van hertenvlees (vaak een hertenbiefstuk) zijn gaan verkennen, is dat het verschillende voordelen biedt voor de gezondheid van de consument. Hoewel de voedingsbestanddelen van elke portie variëren afhankelijk van het stuk hertenvlees, wordt het over het algemeen beschouwd als een gezond alternatief dan andere rode vleessoorten, zoals rundvlees.

De voordelen van het eten van hertenvlees zijn de volgende:

Hart:
Vergeleken met het vlees van lammeren of koeien heeft hertenvlees een lager gehalte aan elementen die doorgaans als de nadelen van het eten van rood vlees worden beschouwd. Dit maakt hertenvlees gezond en een levensvatbare vervanger van schapen- en rundvlees, vooral voor mensen die risico lopen op hartproblemen, beroerte, aandoeningen die verband houden met hoge niveaus van testosteron en mensen die gewoonweg het vet in hun buikgebied willen verminderen.

Bij het overwegen van het gebruik van hertenvlees, zoals een hertenbiefstuk, als een rood vleesvervanger om de gezondheid van het hart te verbeteren, is een belangrijke factor om rekening te houden met het lage natriumgehalte. Alleen al een portie hertenvlees bevat relatief weinig natrium. Indien bereid met weinig zout, kan dit een gezondt hart ten goede komen.

Vitamine B en Homocysteïne preventie:
Homocysteïne is de naam die wordt gegeven aan een problematisch aminozuur dat bekend staat om het veroorzaken van verschillende aandoeningen, ziekten en aanzienlijke schade aan het lichaam. Dit komt omdat er aanzienlijke schade aan de bloedvaten kan optreden als gevolg van hoge niveaus van homocysteïne. Dit veroorzaakt ziekten en aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een verhoogd risico op atherosclerose ontwikkeling en vooruitgang. Hoge niveaus van homocysteïne wordt verondersteld het resultaat te zijn van lage niveaus van vitamine B12 en vitamine B6, dat een gezond stuk hertenbiefstuk in overvloed heeft.

Een recent uitgevoerde studie heeft ook aangetoond dat homocysteïne waarschijnlijk een rol speelt bij de ontwikkeling of vooruitgang van osteoporose, aangezien vrouwen met een lagere vitamine B12 inname een hoger risico op osteoporose liepen. Ook van belang is de rol van vitamine B12 in de bescherming van de cellen van de dikke darm, waardoor kanker van de dikke darm wordt voorkomen.

Bloedarmoede:
Bloedarmoede is een aandoening die optreedt als gevolg van ijzertekort. Symptomen zijn onder andere algemene zwakte, vermoeidheid, verkleuring van de huid (de huid wordt bleek of krijgt met name een gelige tint), onregelmatigheid van het hart, onvoldoende ademondersteuning, licht gevoel in het hoofd of duizeligheid, pijn in de borstkas, slechte doorbloeding (zoals aangegeven door koude extremiteiten zoals handen en voeten) en hoofdpijn. Als rijke bron van ijzer kan hertenbiefstuk een belangrijk en gezond onderdeel zijn van een maaltijd voor iemand die bloedarmoede wil behandelen en/of voorkomen.

Matiging van verzadigd vet:
Vergeleken met de in de volksmond bekendere tegenhangers zoals rundvlees, heeft een portie hertenvlees een verzadigd vetgehalte dat meer geschikt is voor de meeste volwassenen, bij wie minder dan zeven procent van de dagelijkse inname van calorieën voor rekening van verzadigd vet moet komen. Dit vertaalt zich in de aanbevolen inname voor een dagelijkse voeding van tweeduizend calorieën, met niet meer dan zestien gram verzadigd vet per dag. Hertenvlees is hiervoor een ideaal vlees, aangezien een enkele portie slechts vier gram bevat. Dit maakt het geschikter dan rundvlees, dat vijf gram verzadigd vet per portie biedt en nog meer met een stuk schapenvlees, dat acht gram per portie biedt. Dit stelt het lichaam van de herteneter in staat om de voordelen van verzadigd vet te plukken zonder de gevolgen van overmatige verwennerij te ondervinden.

Immuunsysteem:
Het vet dat aanwezig is in hertenvlees stelt het lichaam in staat om een sterker immuunsysteem te ontwikkelen. Een sterker immuunsysteem stelt het lichaam in staat om te herstellen en voorkomt dat het lichaam ziekten ontwikkelt. Het ijzer dat aanwezig is in hertenbiefstuk dient ook als een vitale factor in de regulering van de lichaamstemperatuur.

Spier:
Het relatief hoge gehalte aan eiwitten en ijzer in hertenvlees is belangrijk voor de ontwikkeling van de spieren. Hertenbiefstuk is rijk aan ijzer, wat een belangrijke component is voor de ontwikkeling van myoglobine.

Verhoogd hemoglobinegehalte:
Een ander voordeel van het hoge ijzergehalte van hertenvlees is de centrale rol van ijzer in de ontwikkeling van hemoglobine. Hemoglobine is essentieel voor het functioneren van een gezond menselijk lichaam, omdat het de belangrijkste drager van zuurstof in de rode bloedcellen is. Dit laat de rode bloedcellen toe om zuurstof door het lichaam te leveren en laat het lichaam toe om snel terug te krijgen wanneer een significant deel van rode bloedlichaampjes in het lichaam zich snel te herstellen.

Wat is het beste hertenvlees?

Hoewel in termen van smaak, textuur en mondgevoel de beste bron van hertenvlees een kwestie van mening is, zijn er verschillende concrete doelstellingen die kunnen worden verdisconteerd in de keuze van het hertenras waaruit het hert is afgeleid. Enkele favoriete rassen zijn als volgt:

Damherten:
Het damhert is populair onder jagers vanwege zijn overvloedige populatie. Hun grote omvang zorgt voor een grote opbrengst aan vlees, maar extra zorg moet worden besteed aan de bereiding als de consument een harde textuur en een wildsmaak wil vermijden.

Het edelhert:
Het is de meest populaire vorm van hertenvlees, zoals hertenbiefstuk, onder chef-koks en bij ons verkrijgbaar!